Cisza jest, nuda jakaś, nic się nie dzieje

7 Sty

Ileż to wody w rzece upłynęło odkąd dostałem propozycję udzielania się na tym blogu do teraz, kiedy w końcu oddaję pierwszy tekst. Jak to się mówi – początki są trudne, czyli teraz powinno być już z górki. To tak tytułem wstępu, o ile można to tak nazwać. Tak czy inaczej, lejdis end dżentelmen…hir łi goł.

Zaczyna się niepozornie, niby spokojnie ale stanowczo. Lekki rozłożony akord na gitarze i zdecydowany, głęboki bas. Bas który gra tu pierwsze skrzypce, mocno atakowany po prostu uderza w słuchacza. I ten głos młodego Pawła Kukiza. W tle perksuja, a właściwie sam hi-hat ledwie słyszalny dopełnia całości. Chwilę później mocna i stanowcza, tak jak gitara basowa,  perkusja zapowiada zmianę. Przejście po garach to niczym odliczanie.

Wchodzi mocno przesterowana gitara, brzmiąca jak zsamplowana i zmiksowana piła łańcuchowa. Ostra i metaliczna. Idealny duet z klawiszami o ciężkim, głębokim i poniekąd gotyckim brzmieniu. Elektroniczna, automatyczna perkusja przyspiesza tempa i akcentuje surowym werblem. To wszystko brzmi mechanicznie, stalowo, wręcz obco. Zimno. Bije od tego utworu ogromna surowość i chłód. Fala zimna wydobywa się z głośników. Sekcja gitary i basu jest perfekcyjnie wpasowana, jest po prostu wspaniała. To jakby konwersacja instrumentów. Gitarowa wymiana zdań.  Tu wszystko do siebie pasuje, wszystko współgra ze sobą, lecz nie zlewa się w jedną całość. Wręcz przeciwnie, każdy instrument, ba, każdy dźwięk ma swoje miejsce.  Jest indywidualny, ale tworzący coś wspaniałego z w połączeniu z resztą. Każdy dźwięk idealnie słyszalny, hołd dla masteringu. Sam tekst równie świetny jak muzyka. Równie mocny, świetnie zaśpiewany, bije po mordzie.

Zaryzukuję to stwierdzenie:  Jest to najlepszy utwór jaki kiedykolwiek w życiu słyszałem.

Jednym słowem perfekcja.

Kwintesencja i definicja tego słowa.

Najlepiej słuchać wieczorem, po ciemku z fajką i piwem a Aya RL zrobi resztę. Odnosząc się akurat to tego linku, muzyki dopełnia wideo. Nagranie z Jarocina 1985, scena, świetnie dopasowane oświetlenie, publika. Widać i czuć ten klimat Jarocina, a nawet ten klimat PRL’u. Buty i dżinsy Kukiza, za które chłopaki prali by się po buźkach a panny ściągały gacie przez głowę. To zimno, surowość…Można poczuć się częścią tego wydarzenia. Polska zimna fala w najlepszym wydaniu.
Aya RL.

Komentarze 4 to “Cisza jest, nuda jakaś, nic się nie dzieje”

  1. forpoczty Styczeń 8, 2012 @ 9:49 pm #

    wiem, ignorant ze mnie, ale całe życie byłem przekonany, że kukiz romansował z disco i szerokorozumianym popem, dopiero jakieś dobre kilka miesięcy zrozumiałem kim był paweł kukiz

    aya rl podoba mi się, bo chyba nikt inny w pl nie robił w klimacie takiego mrocznego post punka

  2. nie_chce_mi_się_logować Styczeń 8, 2012 @ 9:55 pm #

    Mylisz się, jest wiele takich zespołów w podobnym klimacie. Siekiera i album Nowa Aleksandria! Klaus Mitffoch! Nawet góralski (poniekąd) De Press.

    Kukiz, fakt, jest specyficzną osobą. Szczególnie z jego prawicowymi zapatrzeniami, o których póki co tylko słyszałem więc muszę co nieco w tym temacie powęszyć. Tym niemniej jako muzyk odwalił kawał niezłej roboty czy to z Ayą, Piersiami czy innymi projektami.

  3. forpoczty Styczeń 8, 2012 @ 9:57 pm #

    prawicowe poglądy to powód do podziwu, a nie zdziwienia : P

    fakt, potem dopiero pomyślałem o klausie mittfochu, a siekiere musialbym ogarnąć 😉

    długo nie mogłem nic w pl znaleźć w nastrojach the chameleons czy stare the cure, ale tu jest potencjał

  4. nie_chce_mi_się_logować Styczeń 9, 2012 @ 2:18 am #

    Mówiąc prawicowe miałem na myśli skrajnie. Tak jak wspomniałem narazie słyszałem tylko ploty, nie wiem, nie znam się, zarobiony jestem…

Skomentuj

